Příkrmy

13.05.2013 22:34

V tom, co kdy a jak zavádět do příkrmů, vládne neuvěřitelný zmatek. Musím konstatovat, že od doby, co jsem měla první dítě coby kojence, už uběhlo 18 let a já si zoufám až teď, coby zkušená matka. Vyhledala jsem odbornou literaturu, konzultovala s pediatrem a můj postoj je:

 

Pokud je dítě kojené i nekojené, zavedla bych příkrmy mezi 4.-6. měsícem. Důvodem je tzv. imunologické okno, které se v tomto věku vyskytuje, a dítě se naučí (jeho imunitní systém) tolerovat potraviny coby alergeny. Podle posledních studií a výživových doporučení vydaných Světovou zdravotnickou organizací je tento postup plně adekvátní, neboť zavádění příkrmů před 4. měsícem i po 6. měsíci zvyšují riziko potravinové alergie. Takže ti, kteří se domnívají, že čím později, tím lépe, taky asi nemají pravdu. A platí to i pro lepek a pozdější celiakii. Tam dokonce maminky, co kojí mají výhodu, neboť se doporučuje zařadit malé dávky lepku v době kojení, kdy kojení navíc má ochranný efekt. Výrobci příkrmů (někteří ale jen) na to již přistoupili a najdete hotové příkrmy od 4. měsíců s těstovinou nebo rybou. Takže 1x týdně rybu, 1x týdně žloutek a trochu lepku sem - tam (těstoviny, vločky).

Neplatí pro samotný vaječný bílek (ten opravdu až po 1. roce - stačí, že je v těstovinách, piškotech), tvaroh - vysoký obsah bílkoviny - alergie + enormní zátěž ledvin kojence).

Nebudu se rozepisovat, jak  co a kdy přesně se doporučuje podávat - jsou bohaté zdroje, platí postupná posloupnost ale zelenina - maso - kaše - ovoce.

 

odkud čerpám mimo jiné

https://wwwhttps://www.babyonline.cz/dite-od-a-do-z/vyziva-deti/prikrmy-zavadeni-recepty/smisena-strava

evalabusova.cz/preklady/vyziva.php

https://www.alergieimunita.cz/2012/05/16/prevence-alergie-kdy-zavadat-jednotliva-pokrmy-jadelnaaku-kojence/

 

 

A teď skleničky vs domácí příkrmy

Musím říct na obranu "skleniček" , že i ty mají své opodstatnění. Pro běžného panelákového spotřebitele je opravdu oříšek sehnat např. ovoce a zeleninu v 100% kvalitě. V podstatě ani na tolik opěvovaných farmářských trzích nevíte co kupujete, čím to bylo hnojeno a jak, zda si někdo neulehčil práci a výdělek na jaře hnojením kvanty dusičnany. Pak ta mrkev je mnohem horší než její skleničková varianta. Popravdě vše by mělo být bráno střídmě. U skleniček je jisté, že podléhají přísné kontrole na základní škodliviny, pesticidy, plísně apod. Ale není to voňavá čerstvá zeleninka nebo ovoce ze zahrádky. Takže já osobně se domnívám, že než rychlenou zeleninu z kdoví odkud plnou pesticidů a hnojiv, tak raději skleničku. A v průběhu počátečního skleničkování hledat kvalitní zdroje pro nákup masa a zeleniny. Já jsem tak zblblá, že na balkoně v truhlíku pěstuji špenát, kulatou mrkev, hrách a tyčkovou cuketu. Chtěla jsem i dýni, ale to by pak byl boj, kdo bude na balkoně - zda my anebo dýně.. tak jsem to vzdala. Takže zatím skleničkujeme, ale už mám recepty na příkrmy, dodavatele jehněčího v bio kvalitě a sháním další. Závidím všem co mají zahrádky nebo příbuzné na vesnici.

K otázce technologie přípravy - nedoporučuje se mixovat ponorným mixérem - zašleháváte při mixování vzduch - pak může miminko více nadýmat.

 

Nicméně, manžel vyslyšel mé nářky a koupili jsme již zahrádku - budu mít latifundie :-))))

 

S příkrmy jsme tedy začali po 4. měsíci. Pořídila jsem za tímto účelem PVC bryndáky délkou tak pánům po paty. Krmili jsme je v křesílkách. Pod PVC bryndáky jsem dávala ještě látkové, přesto měli mrkev až na bodyčku. U jídla mluví, prskají a kroutí se. Křesílkové potahy jsme prali již několikrát (naštěstí to vždy pustí). PVC bryndáky jsme po třetím krmení opustili - bylo to pro ně nepohodlné a tím jak neustále rozhazovali rukama a chtěli si je zpod bryndáku vysvobodit, mi několikrát vyrazili celou misku s příkrmem z ruky.  Začali jsme se zeleninou ze skleniček. Pragmaticky jsem chtěla nejdřív odzkoušet co jim bude chutnat a co ne. Napodiv jim nechutnal skleničkový špenát, ale domácí listový z balkonu ano. Jinak neměli s ničím problém.

 

Nyní v půl roce již mají standardně na oběd masovozeleninový příkrm , jednou týdně místo masa mají žloutek a jednou týdně rybu (tu stále ve skleničce, neboť nemám zatím příležitost koupit čerstvou na trzích a z obchodu uválenou kdovíjakdlouho nechci).

Dopoledne ovocný příkrm - rovnou jsem dělala doma - jablko, hruška, banán - podusit /banán pochopitelně ne). Samotný banán rozmačkaný jim nejel - zřejmě ona slizovitá textura je neoslovila - takže mixuji s jablkem a to pak je bašta. Pro vylepšení a malé dávky lepku přidávám 1 sušenku od sunarky od 6.měsíců věku. U ovoce asi budeme na této kombinaci dlouho - dokud nebude sezona jiného ovoce u nás. Respektovat sezónnost  ovoce a zeleniny jsem si dala za dlouhodobý cíl.

Odpolední svačinka - kaše. Po vyhodnocení složení jsem opustila všechny kde jsou aromata, vanilin atd a s příchutí (0,02% banánů + banánové aroma mě rozhodně na etiketě neuvedlo do stavu vytržení) a jedeme na 4zrnné kaši od Alnatury (DM market). Dávám ale méně kaše, aby nebyla tak hutná, než je doporučené dávkování na obalu - hutná konzistence jim moc nejela.  Když jo, se pánům zamlouvá, tak jim do ní dám trochu jablečného pyré, aby byla zase trochu jiná. Ale uspokojí se většinou i s obyčejnou s mlékem bez ovocné vložky :-))). Ale podotýkám, že ani zařazení kaše na odpoledne  a mléka před spaním nemělo vliv na to, aby spali celou noc. Stále v noci máme jedno až dvě krmení a není to žádné pocucávání - žahnou 160-180 ml ani okem nemrknou, odbrknou a spí jako špalek.

Ráno a večer pijí mléko.

Nápoje extra nedávám , podle počůraných plínek voda v mléku a jídle jim stačí. Když bylo vedro (a snad ještě letos bude) ředila jsem ovocnou šťávu s převařenou vodou tak 1:3 a nabídla jim případně při odpoledním kočárku.

 

8. měsíc

Odpolední kaše byla nahrazena bílým jogurtem s ovocem a sušenkou. Kaše nám totiž nějak přestala chutnat. Lžičku instatntní kaše jsem tak začala přidávat do večerního mléka, abych ho "vylepšila" a zajistila celonoční spánek. Nefunguje to. V noci stále 1x pijeme mléko ( v rozmezí 23.00-02.00). 

Abych je naučila pracovat s dásněmi a se zubama později, dávám do ruky dopoledne jen tak sušenku (od Sunarky, jsou od 6. měsíce věku). Poznámka na okraj - když jsem měla před 18 lety dceru, dostávala klasické kulaté piškoty od Opavie od 6 měsíců a nikdo neřešil od kolika měsíců jsou. Stejně tak měla v lahvi večer krupičnou kaši řídkou. A žádnou alergii nemá, vše snáší dobře a živit jí je někdy náročnější než šatit... tak někdy si říkám, zda to vše nepřeháníme.

Sušenka končí často nalepená na triku, případně na krmící židli - ale postupně se to zlepšuje. 

Ovocná svačinka - už měsíc dávám ovoce syrové. Měkké strouhám na skleněném struhadle (banán, broskev, meruňka, jablko). Vše zatím bez slupek. Třešně jsem vypeckovala a rozmixovala. Maliny, rybíz  a ostružinu pasíruji v cedníku , aby nebyla v pyré zrníčka. Časově náročné to sice je, ale zvládnout se to dá.

Co mě ovšem rozčiluje je, že v obchodě je málo sezónního ovoce českého původu. Většina je dovezená, přičemž utržena nezralá, prodávaná předražená a následně ležící umolousaná a uschlá svraštělá na pultech.